ای گرانش...

از کجا آمدی و آمدنت بهر چه بود؟ ... به کجا می روی آخر ننمایی وطنت (با طلب پوزش از خیام نیشابوری). 


همیشه سوالای زیادی در مورد شروع جهان و پایانش در ذهن کوچکم در رفت و آمد بودن و اینکه شروع جهان با دخالت مستقیم نیروی گرانش در ارتباط بود منو به این سمت کشوند که یه مطلب کوتاهی در این مورد بنویسم. البته برای اینکه از بار علمی این مطلب کم نشه چیزی از ذهن کوچکم تراوش نکردم بلکه بجاش مطلب یه سایت رو براتون به پارسی برگردوندم، پس اگه جایی غلط داشت با خار مادر و عمه منبع مطلب در میون بزارین، با تشکر!


گرانش یکی از چهار نیروی پایه ای (اولیه) جهان ما محسوب میشود که غیر قابل لمس نیز است. این نیرو همون نیروییه که باعث میشه سیارات و همینطور کل جهان هستی تو مدار خودشون مث عادم(آدم) در چرخش باشند. دوباره این همون نیرویی که باعث میشه ما رو زمین بچسبیم و تو هوا معلق نمونیم(یا به قول مادرم سرگردان و سیبیل نشیم)، همینطور گرانش نقش بسیـــــــــــــــــار مهمی در تمام اتفاقات طبیعی بازی میکنه از  جذر و مد آب اقیانوسا بگیر برو تا برسی به گردش خون بدن خودم و خودش. خوب با این همه تفاسیر، گرانش چوجوری بوجود می آید، ها؟ علم فیزیک با اون همه گرد و خاکی که به راه انداخته است هنوز نتوانسته است که مث آدم جواب قطعی و کاملی به این سوال بدهد! ولی یه حدسایی زده که منم خودم همین حدسا رو قبلن زده بودم.


اولین کسی که به صورت عمیق به سمت این سوال رفت کسی نبود جز مرحوم مغفور نیوتون علیه الفوتون (Isaac newton). بعــــــــله... نیوتون به ما پایه های فیزیک رو آموخت و کسی بود که انرژی جنبشی رو تعریف کرد شایدم اولین بار خودش اونو اختراع کرد، به هر حال نیوتون از قانون عمومی گرانشی برای تعریف اینکه گرانش چوجوری کار میکنه استفاده نمودندی. دستش درد نکنه، چون با همون تعریفش ما متوجه شدیم که هر دو شیئ که در این عالم هستی جرمی دارن میتونن از خودش گرانش در کنن و خوشونو به همدیگه جذب کنن. مث همین خانومای قند عسلی که در خیابون گرانش تولید میکنن. حالا هرچی جرمشون بیشتر و فاصلشون نزدیک تر اونوقت نیروی گرانششونم بیشتر تا اون حد که از یه جایی به بعد ناگهان نیروی گشت ارشاد نیز به عنوان نیروی پنجم عالم هستی وارد عمل میشود. یعنی نیروی گرانش با جرم اجسام و نزدیکی آنها نسبت به هم بی تفاوت نیست. حــــــالــــــا ... همه این توضیحات نیوتون فقط بخشی از کل ماجرا رو نشون میداد، البته نیوتون برای ادامه توضیحات حتی به ایران هم سفر کرد که دیگه عجل مهلتش نداد و در همون شهری که قبلا مال امپراطوری ایران بوده که من الان حضور ذهن ندارم درگذشت، به هر حال نیتون ایرانی بود(والا).


 چند هزار سال بعد یک دانشمند دیگری که اسمش انیشتین بود مقاله های نیوتون رو توی IEEE به صورت غیر قانونی دانلود کرد و متوجه شد یه جای کار ایراد داره و پس از کلی جهد و جهاد فی سبیل الله و امر به معروف و نهی از منکر و 8 سال دفاع مقدس نهایتا دریافت که چی؟ .... چی؟ ... نه خودتون بگین، چــــــــی؟ اینکه یه تئوری پشت این گرانش وجود داره به نام تئوریه نسبیت. 


خوب من دیگه گردنم درد گرفته، پس بقیه مطلب بمونه واسه یه وقت دیگه انشا الله تعالی ...